“Ik heb net de diagnose PCOS gekregen, wat is een goed moment om te starten met het medische traject?”

Leestijd: 2 minuten

Elke dag wordt hier een vraag over mama worden beantwoord. Vandaag de vraag van Judith. Judith is 28 jaar oud en probeert al een jaar zwanger te worden. Haar vraag is… 

…Ik heb al een kinderwens zolang ik me kan herinneren. Afgelopen zomer ben ik gestopt met de pil, omdat ik veel last van de hormonen en ik benieuwd was hoe mijn cyclus zou zijn. Helaas is mijn cyclus niet op gang gekomen. Hiervoor ben ik onlangs naar de dokter gegaan, en ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Uit bloedonderzoek en een inwendige echo blijkt dat ik PCOS heb. Op dit moment heb ik 30+ follikels per eierstok…. Ondanks dat deze diagnose best wel een klap is, valt met de diagnose ook veel op zijn plek. Veel andere klachten, die ik al jaren heb waren onverklaarbaar. Nu passen opeens alle puzzelstukjes in elkaar. Ik zit echter wel met het feit dat ik geen idee heb wanneer we moeten beginnen met het medische traject. Mijn partner zou op dit moment nog geen kinderen willen, maar zo’n traject kan wel jaren duren. Hebben jullie advies hierover?

Antwoord

Hi Judith, dank je wel voor je vraag. Wat vervelend dat er PCOS is geconstateerd. Toch is het fijn dat je het nu al weet nog voordat de kinderwens er is. Het is belangrijk dat jullie samen beslissen wanneer je zou willen starten met zwanger worden. In de tussentijd zou je wel al aan de slag kunnen gaan met het verbeteren van de PCOS-klachten door bijvoorbeeld je voeding hierop aan te passen.

Voeding

Voeding en beweging zijn belangrijke onderdelen om PCOS (polycysteus ovariumsyndroom) te behandelen. Dit komt omdat je met PCOS vaak meer van het hormoon insuline in je bloed hebt en wellicht ook moeite hebt om een gezond gewicht te behouden. Dit kan insulineresistentie veroorzaken.

Het kennen van de juiste soorten voeding wat je wel mag eten en de voeding die moeten worden beperkt, kunnen de manier waarop je je voelt verbeteren en kunnen, indien nodig, je helpen af te vallen. Goed eten, actief blijven en een gezond gewicht behouden (of zelfs een klein beetje afvallen als je te zwaar bent) kan PCOS-symptomen verbeteren.

Insulineresistentie

Het insulinegehalte in je bloed stijgt na het eten. Het gaat het meest omhoog nadat je iets eet of drinkt dat koolhydraten bevat. Koolhydraten vind je in granen (zoals brood, pasta en rijst), de meeste snacks (zoals chips, koekjes en snoep), suikerhoudende dranken zoals frisdrank en sap, en fruit en groenten. Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. Zelfs als je twee verschillende voedingsmiddelen eet die dezelfde hoeveelheid koolhydraten bevatten, kunnen ze een ander effect hebben op je insulinegehalte. Dit effect heeft veel te maken met het type koolhydraat dat het voedsel heeft. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen met vezels zoals volle granen, fruit en groenten zijn meestal het beste om te eten als je probeert je insulineniveau laag te houden. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die veel suikers bevatten of verfijnd zijn (zoals frisdrank, sap, witbrood en witte rijst) kunnen ervoor zorgen dat de insulinespiegel hoger wordt. Dit soort eten en drinken is ook niet erg vullend (wat betekent dat je kort na het eten honger kunt krijgen).

Ontstekingsremmende voedingsmiddelen  kunnen symptomen zoals vermoeidheid verminderen…

Drie voedingspatronen die kunnen helpen (de symptomen van) PCOS te reduceren:

1. Voeding met een lage glycemische index (GI):

het lichaam verteert voedingsmiddelen met een lage GI langzamer, wat betekent dat ze de insulinespiegels niet zo vaak of zo snel doen stijgen als andere voedingsmiddelen, zoals sommige koolhydraten. Voedingsmiddelen in een dieet met een lage GI omvatten volle granen, peulvruchten, noten, zaden, fruit, zetmeelrijke groenten en andere onverwerkte, koolhydraatarme voedingsmiddelen.

2. Een ontstekingsremmend voedingspatroon:

Ontstekingsremmende voedingsmiddelen, zoals bessen, vette vis, bladgroenten en extra vergine olijfolie, kunnen symptomen, zoals vermoeidheid, verminderen.

3. Stabiel houden van je bloedsuikerspiegel:

Dit voedingspatroon is rijk aan vis, gevogelte, fruit, groenten, volkoren en magere zuivelproducten. Het dieet raad af om voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet en suiker te eten.

PCOS- dieet

Een gezond PCOS-dieet kan de volgende voedingsmiddelen bevatten:

  • Natuurlijk, onbewerkt voedsel
  • Vezelrijk voedsel
  • Vette vis, waaronder zalm, tonijn, sardines en makreel
  • Boerenkool, spinazie en andere donkere bladgroenten
  • Donkerrood fruit, zoals rode druiven, bosbessen, bramen en kersen
  • Broccoli en bloemkool
  • Gedroogde bonen, linzen en andere peulvruchten
  • Gezonde vetten, zoals olijfolie, maar ook avocado’s en kokosnoten
  • Noten, waaronder pijnboompitten, walnoten, mandelen en pistachenoten
  • Pure chocolade
  • Met mate specerijen, zoals kurkuma en kaneel

Let er op dat iedere vrouw anders in elkaar zit en dat er diverse voedingsschema zijn die je kunnen helpen om PCOS te verbeteren. Laat je daarom goed voorlichten zodat je weer wat jij nodig hebt om je gezondheid en vruchtbaarheid te verbeteren. Wellicht krijg je hiermee je cyclus al meer op gang en mocht dit niet zo zijn dan is dit een goede voorbereiding op een medisch traject.

Heel veel succes!

Liefs Linda

Heb je deze al gelezen…

“Zijn er nog tips om je eitjes en embryo’s te voorzien van zo’n goed mogelijke kwaliteit?”

leestijd: 2 minuten
Renate is 32 jaar oud en probeert al 3 jaar zwanger te worden. Haar vraag is... Wij zitten al drie jaar in een ICSI traject. Na zes teruggeplaatste embryo’s is het nog steeds...
Lees meer

“Hoe gaat het traject met een zaaddonor in zijn werk?”

leestijd: 2 minuten
Jolanda is 27 jaar oud en probeert zwanger te worden. Haar vraag is... Hoe gaat het traject met een zaaddonor in zijn werk?
Lees meer

“Is de bloedtest betrouwbaar op het moment dat vanwege het IVF-traject hormonen worden bij geslikt en geprikt?”

leestijd: 2 minuten
Kristina is 31 jaar oud en probeert al 2 jaar zwanger te worden. Haar vraag is... Is de bloedtest betrouwbaar op het moment dat vanwege het IVF-traject hormonen worden bij geslikt en geprikt?
Lees meer
Menu